WAKTU PERKHIDMATAN

WAKTU PERKHIDMATAN PERPUSTAKAAN

SABTU hingga SELASA
Jam 8.45 A.M hingga 5.00 P.M

RABU
Jam 8.45 A.M hingga 1.00 P.M

KHAMIS & JUMAAT
TUTUP

KELEPASAN AM
TUTUP

Sabtu, 14 Januari 2012

Koleksi NAZAM sumber daripada Perpustakaan Negara Malaysia

  1. Contoh Teks Nazam Nabi Muhammad S.A.W
  2. Contoh Teks Nazam Pengajaran
  3. Contoh Teks Nazam Nabi Muhammad S.A.W
Nazam ialah sejenis puisi lama di mana setiap rangkap terdiri daripada dua baris. Ia adalah pengaruh daripada gaya syair Arab. Umumnya, nazam tidak begitu popular di kalangan orang Melayu, tetapi lebih biasa di kalangan alim ulama yang mencipta nazam sebagai puji-pujian khususnya terhadap para nabi. Ia merupakan sebagai kitab berzanji dalam bahasa Melayu.

(sumber : http://www.pnm.gov.my/manuskrip/melayu)


Kini, sesuai dengan budaya dan bahasa tempatan, nazam yang dulunya didendangkan di dalam bahasa URDU, telah di reka ke dalam bentuk Bahasa Melayu, anda boleh ikuti nazam yang didendangkan dalam Bahasa Melayu melalui video klip melalui laman web berikut :


http://www.youtube.com/watch?v=CJv9FOvIUw4


Menurut sumber lain lagi, NAZAM ialah satu bentuk hiburan istana orang Melaka semasa Zaman Kesultanan Melayu Melaka dulu... Kini, ia telah menjadi acara tahunan di negeri Melaka anjuran Jabatan Agama Islam Negeri Melaka. Walaupun kebanyakan peserta pertandingan NAZAM di negeri Melaka adalah golongan remaja belia, namun pertandingan NAZAM juga turut dibuka untuk orang-orang dewasa yang bergiat aktif dalam aktiviti kemasyarakatan. Namun begitu, ada sesetengah kumpulan orang dewasa menggunakan NAZAM untuk mendodoikan anak kecil.



NAZAM asli sangat enak didengar namun melalui kreativiti para pendendang lagu NAZAM, ia boleh dibawa dalam pelbagai cara bergantung kepada alat muzik yang dimainkan.

Artikel berkenaan NAZAM..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan